ЎЗБЕКИСТОНДАГИ БАҲОЛОВЧИ ТАШКИЛОТЛАР РЕЙТИНГИ ВА РЭНКИНГИНИ БАҲОЛАШДА КОМПЛЕКС ЁНДАШУВНИНГ ҚЎЛЛАНИЛИШИ ТАҲЛИЛИ
Ключевые слова:
баҳоловчи ташкилотлар, рейтинг ва рэнкинг, комплекс ёндашув, сифатий ва миқдорий индекслар, рейтинг шкала, молиявий ўлчамАннотация
Ушбу мақолада Янги Ўзбекистон сиёсатида баҳоловчи ташкилотлар фаолиятининг рейтингини баҳолаш ва рэнкингини аниқлаш принципи, кўрсаткичлари, баҳоловчи ташкилотларнинг рейтингини баҳолаш ва рэнкингини аниқлаш бўйича умумлашган ёндашувни (методологияни) қўллаш тамойиллари ва методологияси қўлланилиши таҳлил қилиниб, халқаро рейтинг агентликлари шкалалари синфларининг рақамли аналоги сифатида қабул қилинган [1; 27; -n] интервалаги сонлар тўпламидан иборат ўтиш шкаласи воситасида сифатий рейтинг индекс ёки миқдорий рейтинг индекс бўйича рэнкинглаш тавсия этилди.
Библиографические ссылки
Ўзбекистон Республикаси Президентининг “Ўзбекистон-2030” стратегиясини тасдиқлаш тўғрисида” 2023 йил 11 сентябрдаги №ПФ-158-сон фармони;
Ўзбекистон Республикаси Президентининг “Рақамли Ўзбекистон-2030”стратегияси ва уни самарали амалга ошириш чора-тадбирларини тасдиқлаш тўғрисида” 2020 йил 5 октябрдаги №ПФ-6079-сон фармони;
Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 25 февралдаги “Ўзбекистон Республикасининг халқаро рейтинглар ва индекслардаги ўрнини яхшилаш чора-тадбирлари тўғрисида” ПҚ-4210-сон қарори;
Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 1 июлдаги “Баҳолаш фаолиятини янада такомиллаштириш ҳамда паст рентабелли ва фаолият юритмаётган давлат иштирокидаги корхоналарни сотиш механизмларини соддалаштириш чора-тадбирлари тўғрисида” ПҚ-4381-сон қарори.
Mukhopadhyay B. (2006) Existence of unsolicited ratings // Asia-Pacifc Financial Markets. 2006. Vol.13. Issue 3. P. 207–233.
Миркин Я.М. Рейтинг как элемент суверенитета // Эксперт. 2014. № 6. с.14.
Синяк Н.Г. Анализ параметров и разработка методики оценки компаний, занимающихся оценочной деятельностью./Н.Г.Синяк, А.Н.Долгих // Вестник Полоцкого госуниверситета. Сер. D. Экономические науки. – 2012. – № 6. – С. 27–34. http://elib.psu.by:8080/handle/123456789/290.
Дьячкова Н.Ф. Сопоставление рейтинговых шкал российских и зарубежных агентств: промышленные и финансовые компании // Корпоративные финансы, 2018, №2, Том 16. НИУ «ВШЭ». – с.35-52.
Халқаро рейтинг агентликлари (S&P, Fitch, Moody’s) методикалари бўйича баҳолаш; Россиядаги RAEX (РАЭКС-Аналитика) МЧЖ рейтинг агентстлигининг методикаси (https://raex-a.ru/ratings/appraising_potential/metodika).
Методика рейтинга – Оценка деловой активности оценочных организаций Узбекистана // Рейтинговое агентство «Ahbor-Reyting» [Электрон. ресурс]. – Режим доступа: http://www.ahbor.uz/ /dr_kor_emit_ method.php. – Дата доступа: 18.07.2010.
Шохаъзамий Ш.Ш. Трактат о смарт цифровой республике. Монография. -T.: Инновацион ривожланиш нашриёт-матбаа уйи, 2020. -352 с.
Шоҳаъзамий Ш.Ш., Суннатов Ю.У. Фирмалар бухгалтерия баланси асосида молиявий-хўжалик фаолиятини таҳлил қилишнинг янгича ёндашуви.// “Халқаро молия ва ҳисоб” илмий электрон журнали №5, 2017 й. сентябр.-20 б.
Шоҳаъзамий Ш.Ш., Суннатов Ю.У. Номолиявий фирмалар бухгалтерия баланси кўрсаткичларининг таҳлил усули, меъёрлари ва оптимал миқдорларини аниқлаш.// В кн.: “Пути и механизмы дальнейшего развития и либерализации экономики в свете реализации Стратегии действий по пяти направлениям развития Республики Узбекистан в 2017-2021 годах”//По материалам IX Форума экономистов Узбекистана.// Ташкент, ИПМИ при Кабинете Министров Республики Узбекистан, 2017 г. -с.280-284.
Шохаъзамий Ш.Ш., Суннатов Ю.У. Фирмалар молиявий ўлчамига қараб молиявий ҳолати рейтинги бўйича уларнинг молиявий топ-кучлиликдаги ўрнини аниқлаш//“Фаол инвестициялар ва ижтимоий ривожланишнинг долзарб масалалари” мавзусидаги Халқаро илмий-амалий анжуман материаллари тўплами. 2019 йил 11 октябр, З.М.Бобур номидаги Андижон Давлат университети.
Shoha’zamiy Sh.Sh. Mulk, qiymat va narxning nazariy asoslari. Darslik. - Т.: Iqtisod-moliya, 2018. - 492 b.
Суннатов Ю.У. Номолиявий фирмалар бухгалтерия баланси бўйича ўн иккита трансформацияланиш коэффициентининг минимал ва максимал чегаравий миқдорларини аниқлаш услуби.// “Фаол инвестициялар ва ижтимоий ривожланишнинг долзарб масалалари” мавзусидаги халқаро илмий-амалий анжуман материаллари, З.М. Бобур номидаги Андижон давлат университети, 2019 йил 11 октябр.
Суннатов Ю.У. Номолиявий фирмалар молиявий ҳолатига баҳо бериш учун бухгалтерия баланси кўрсаткичлари ёрдамида ифодаланувчи трансформацияланиш коэффициентларининг эталон миқдорларни аниқлаш ва уларни қўллаш.// “Халқаро молия ва ҳисоб” илмий электрон журнали №1, 2020 йил феврал.
Суннатов Ю.У. Номолиявий компанияларнинг умумий баҳосига қараб молиявий топ-кучликдаги ўрнини аниқлаш.// “Халқаро молия ва ҳисоб” илмий электрон журнали №4, 2020 йил август. -10 б.
Ташпулатов Г.Т. Ўзбекистондаги баҳоловчи ташкилотлар рейтинги ва рэнкингини баҳолашнинг принципи ва методологияси. // “Молия ва Банк иши” БМА илмий электрон журнали. №5, 2020 йил октябр. – б.18-26. www.journal.bfa.uz.
Ташпулатов Г.Т. Баҳоловчи ташкилотлар рейтинги ва рэнкингини баҳолашнинг методологиясини такомиллаштириш. Капитал бозорини ривожлантириш ва хусусийлаштириш шароитида корпоратив бошқарувни такомиллаштиришнинг долзарб масалалари. Халқаро илмий-амалий конференция материаллари. Тошкент. Бизнес ва тадбиркорлик олий мактаби. 2022 йил 29 июнь. 71-77 бет.
Ташпулатов Г.Т. Миллий иқтисодиётнинг рақамли трансформaцияланиши шароитида баҳоловчи ташкилотлар рейтинги ва рэнкингини баҳоланишини такомиллаштириш. “O’zbekistonning xalqaro reyting va indekslardagi o’rnini yaxshilash muammolari: nazariya, amaliyot va strategiya” mavzusidagi xalqaro ilmiy-amaliy konferensiya materiallar to’plami. 2023-yil 17 noyabr. 230-236 b.
Янги Ўзбекистон тараққиёти сиёсатида баҳоловчи ташкилотлар
рейтингини баҳолаш ва рейтингини аниқлашнинг комплекс
ёдашуви зарурати. Moliya-kredit tizimini strategic rivojlantirishning muammolari va ustuvor yo‘nalishlari mavzusidagi xalqaro ilmiy-amaliy konferensiyasi 2024-yil 25 aprel materiallari to‘plami. 91-95 b.
Загрузки
Опубликован
Выпуск
Раздел
Лицензия
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial» («Атрибуция — Некоммерческое использование») 4.0 Всемирная.